Pit Spelling in het kort
Pit Spelling is een doelgerichte en effectieve spellingaanpak waarmee leerlingen stapsgewijs leren spellen binnen een heldere structuur. De geleerde kennis en vaardigheden passen ze direct toe in andere vakgebieden én ook in allerlei situaties buiten school. Net als bij Pit Taal is het Pit-principe leidend: kinderen leren planmatig, interactief en gericht op transfer.
Opbouw en structuur
Elk jaar van Pit Spelling bestaat uit 33 weken. Het jaar is verdeeld in 6 blokken van 5 weken. Aan het eind van elk jaar zijn er 3 weken voor herhaling en toepassing. Elk blok bestaat uit 5 weken: 4 lesweken en een toetsweek.
In ieder blok behandel je vier spellingcategorieën aan de hand van een woordpakket. Vanaf groep 6 bied je in elke eerste week van een blok werkwoordspelling aan. In de andere drie weken staan gewone woorden centraal.
Het instructiemodel
Pit Taal & Spelling gaat uit van het direct instructiemodel en varianten daarop. Dit model gaat uit van vier fasen: introductie, instructie, verwerking en reflectie.
Opbouw van de lessen
Les 1 is altijd leerkrachtgebonden. Je introduceert het nieuwe woordpakket en geeft instructie. Ook oefenen leerlingen de stof in. De lessen 2 en 3 staan in het teken van zelfstandig werken. Leerlingen oefenen met de spelling van de woorden in het woordpakket. In les 3 breiden ze het woordpakket ook uit met nieuwe woorden die passen bij de betreffende spellingcategorie. Les 4 is een Pitstoples. Hierin herhalen de leerlingen wat ze hebben geleerd. Jij en je leerlingen zien precies welke doelen ze hebben behaald en wat ze nog moeten oefenen.
Differentiatie met Pit Spelling
Pit Spelling biedt elke leerling een leerroute naar succes. In een handomdraai pas je de lesstof aan op ieders niveau. De differentiatiemogelijkheden zijn al verwerkt in het materiaal.
Alle leerlingen werken eerst aan een stevige basis in hun leerwerkschrift. Het leerwerkschrift is er in twee varianten: Basis/Plus en Maat. Het leerwerkschrift Maat werkt naar hetzelfde doel toe, maar volgt andere aanpak. Voor leerlingen die na het werken in het leerwerkschrift extra uitdaging kunnen gebruiken is er Pluswerk.
De leerlijnen van Pit Spelling
De leerlijn spelling is erop gericht dat kinderen gewone woorden én werkwoorden correct leren spellen. De lesstof wordt gedurende de jaren steeds moeilijker; de leerlijn start met beginnend spellen en eindigt met het spellen van drie- en meerlettergrepige woorden. In alle groepen leren leerlingen de spelling van gewone woorden, en vanaf groep 5 komt daar werkwoordspelling bij.
Download de Pit brochure
Heb jij interesse in dé taal- en spellingmethode voor het basisonderwijs? Download dan nu de brochure van Pit. In de brochure lees je onder andere over de opbouw van de methode, het Pit-principe, differentiatie, de verschillende manieren van werken met Pit én nog veel meer!