Ervaring taal - en spellingmethode Pit
Ervaring uit de klas: "Mijn leerlingen groeien door Pit"
"MIJN LEERLINGEN GROEIEN DOOR PIT"
Ze zoekt voortdurend uitdaging en variatie. Voor zichzelf én voor haar leerlingen in groep 8 van basisschool De Bangert in Andijk. “Daarbij speelt taal- en spellingsmethode Pit een belangrijke rol”, zegt Esther Koster. Hoe ziet die rol eruit?
Esther brengt graag variatie aan in haar werk. Zo geeft ze les in de klas én de gymzaal. En is ze naast leerkracht ook ICT- en gedragsspecialist. “Voor dat laatste heb ik naast het lesgeven een master gedaan”, vertelt ze. “Dat heeft mijn blik op leerlingen verbreed. Ik zie nu nog beter wat hun onderwijsbehoeften zijn.” Variatie zit daarnaast in het feit dat ze verschillende vakken geeft. En ze vindt het ook ín vakken, zoals taal. “Pit garandeert bijvoorbeeld dat we in elk hoofdstuk verschillende taalvaardigheden oefenen.”
Digitaal werken
“Die taalvaardigheden zijn in Pit altijd op dezelfde manier geordend – telkens met dezelfde herkenbare kleur per vaardigheid”, vertelt Esther. “Zowel mijn leerlingen als ikzelf vinden dat heel overzichtelijk, heel prettig.” Elk hoofdstuk begint met Spreken & luisteren en Woordenschat. Het vervolgt met Lezen en Taal verkennen. En ten slotte is er een schrijfopdracht. “Die laat ik leerlingen meestal op Chromebooks maken. Zo oefenen ze meteen hun digital skills. Dan schrijven ze bijvoorbeeld een e-mail. Vervolgens sturen ze die naar mij toe en stuur ik hun een antwoord terug.”
Heel enthousiast
Haar leerlingen vinden het heel leuk om op Chromebooks te werken. “Het is voor hen extra uitdagend en voelt een beetje als een beloning.” Mede daarom laat Esther hen ook een deel van de spellingsoefeningen op Chromebooks doen. “We gebruiken Pit zowel digitaal als op papier. Ik vind het erg fijn dat beide mogelijk is. En voor combinatieklassen is het extra handig, zoals mijn groep 4 en 5 van vorig jaar. Wanneer de ene groep op chromebooks werkte, kon ik met de andere klassikaal met het boek bezig. Zo gebruik je de lestijd zo efficiënt en effectief mogelijk” Dat haar leerlingen dit doen, merkt Esther zeker. “Ze gaan duidelijk vooruit in kennis en skills. Die groei is fantastisch om te zien. Ik word daar altijd heel enthousiast van.”
Extra motivatie
Esther doet twee lesweken over elk hoofdstuk in Pit Taal. “En wekelijks behandel ik één categorie uit Pit Spelling. Zoals we ook elke week een dictee hebben.” Na dit dictee vullen haar leerlingen hun ‘Groeischrift’ in. “Dat is een schrift van Pit waarin ze bijhouden wat hun doelen zijn, wat ze al weten en waar ze nog aan kunnen werken. Zo ontwikkelen ze ‘eigenaarschap’ over hun eigen leerproces, wat hun leermotivatie vaak vergroot.” De methode stelt ook elke week een ‘spelen en bewegen’-spellingsles voor, vertelt ze. “Daar heb ik nog niet heel veel mee gedaan. Maar binnenkort ga ik er meer aandacht aan besteden. Want het klinkt superleuk: nog meer variatie en uitdaging!”
Schrijf je in voor de uitprobeermaand
Heb jij interesse in dé taal- en spellingmethode voor het basisonderwijs? Vanaf maart kun je meedoen aan de uitprobeermaand van Pit. Je kunt dan samen met je leerlingen kennismaken met Pit Taal en/of Pit Spelling. Geheel vrijblijvend, zonder kosten en we ondersteunen je met onder andere instructievideo's. Een mooie kans om te ervaren of onze methode past bij de leerstijlen en behoeften van jouw leerlingen.