Lestip
Gamification in het hbo
Lesdoel: Inzicht krijgen in toetsing Nodig: Spelkaarten, een antwoordsleutel, een timer, een scorekaart, een prijsje
Voorbereiding Maak vragen bij het leerdoel. Je kunt hiervoor een bestaande oefentoets gebruiken. Verdeel de vragen over 4 levels, oplopend in moeilijkheidsgraad. Zorg voor meerdere vragen per level. Zet de vragen op spelkaarten. Koppel punten aan elk level, oplopend per level. Regel een prijsje.
De les Voor een oefentoets zijn studenten meestal niet zo gemotiveerd. Tot er een wedstrijd van wordt gemaakt! Verdeel de studenten in groepjes van 3 of 4. Elk team verzint een teamnaam en start met 10 punten. Jij bent de gamemaster.
Stel de timer in met de speeltijd, ergens tussen de 30 en 45 minuten. Van elke groep haalt één deelnemer een spekaart level 1 bij jou op. De studenten beantwoorden de vragen. Ze mogen geen gebruik maken van hulpmiddelen. Zodra alle vragen zijn beantwoord, komt één van de studenten met de kaart bij jou. Je controleert de antwoorden. Wanneer alle antwoorden goed zijn, krijg het team het maximaal aantal punten en gaat door naar het volgende level. Zijn één of meerdere vragen fout? Dan krijgt het team strafpunten (bijvoorbeeld -2). Het team mag een tweede poging wagen waarbij hulpmiddelen zijn toegestaan, bijvoorbeeld het lesboek of internet. Als alle antwoorden nu wel goed zijn, haalt het team alsnog de maximale score. Zijn er opnieuw fouten gemaakt, dan krijgt het team alleen punten voor elk goed antwoord.
Nu is het volgende level vrijgespeeld. Geef de speelkaart level 2 mee. Herhaal alle stappen. Doe hetzelfde met level 3 en 4, tot de speeltijd voorbij is.
Afsluiting Het team met de meeste punten wint!