Home
Kennis en inspiratie
Mbo

“Ook voor projectmatig onderwijs is dit een goede methode”

Docent Roos over InBusiness

“Ook voor projectmatig onderwijs is dit een goede methode”

InBusiness is niet alleen geschikt voor traditioneel mbo. Ook projectmatig onderwijs kan veel hebben aan deze economiemethode van ThiemeMeulenhoff. Neem Gilde International, waar Roos Visser meerdere economische vakken geeft. “Wij gebruiken InBusiness onder meer vanwege de online omgeving.” Wat is zo handig aan die omgeving? En welke andere redenen heeft ze om InBusiness te blijven gebruiken?

Projectmatig werken

Op de Gilde International-locatie waar Roos docent is, werken studenten alleen projectmatig. Examinering heeft daar plaatsgemaakt voor programmatisch toetsen. “Een heel andere onderwijsaanpak dan gebruikelijk”, zegt Roos. “Wij zijn één van de eerste en weinige mbo-opleidingen die deze aanpak hebben.” Hoe ongebruikelijk ook, Roos is er volledig gewend aan. “Misschien wel omdat ik nog niet zo lang klaar was met mijn lerarenopleiding toen ik hier begon: dan ben je toch wat flexibeler. En ik loop hier nu toch al weer twee jaar rond. Genoeg tijd om te wennen!”

Minder gedoe

Roos geeft Internationale Handel, Retail en Commerciële Calculatie. Voor al deze vakken gebruikt ze InBusiness. “Welke boeken precies? Allemaal – en geen enkele volledig. We werken namelijk niet met de fysieke boeken, alleen met de online versies. En ik haal uit al deze versies wel stukjes theorie en opdrachten. Ik spring eigenlijk kriskras de methode door.” Daar leent de online omgeving zich goed voor, zegt ze. “Ik kan via de zoekfunctie heel snel vinden wat nodig is voor mijn thematische lessen. En ik laat studenten alle hoofdstukken, paragrafen en oefeningen overslaan die ik niet relevant vind."

Ze is blij dat InBusiness online beschikbaar is. “Anders hadden mijn studenten en ik er steeds een ander boek bij moeten pakken. Bovendien: het is toch zonde om volledige boeken te kopen als je er telkens maar een paar paragrafen uit gebruikt?” Andere voordelen van de online omgeving? “Dat het systeem studenten feedback geeft bij meervragenopdrachten. En uitleg na open vragen, zodat ze hun antwoorden zelf kunnen beoordelen. Daardoor hoef ik minder na te kijken en kunnen zij sneller door.” Roos kan online ook zien hoe studenten hun opdrachten maken. En laat soms een comment achter. “Bijvoorbeeld als ik twijfel over een zelfbeoordeling.”

Handig abonnement

Haar studenten kunnen per maand een licentie aanschaffen voor de online omgeving. “Dit ‘flexibele abonnement’ is over twaalf maanden gerekend duurder dan een jaarabonnement. Maar het is heel handig dat studenten eens per maand een abonnement kunnen starten of stopzetten.” Tijdens praktijkstages hebben zij namelijk geen abonnement nodig. En sommigen stromen later in het jaar in vanaf een andere locatie, waar de opleiding traditioneel gestructureerd is en ze een andere methode gebruiken. Andere studenten stromen juist náár die locatie, omdat projectmatig onderwijs hen toch niet blijkt te liggen.”

“Voor zover ik weet”, zegt Roos, “is InBusiness de enige economiemethode voor het mbo waarbij je voor het online gedeelte een maandelijkse licentie kunt krijgen. Bij de economiemethodes van andere uitgeverijen zijn er alleen jaarlicenties.” Voor haar is dat een cruciale reden om InBusiness te behouden. Naast de goede uitleg en opdrachten over economische onderwerpen. “Die zijn heel bruikbaar. Al mis ik ook wel eens iets. Bijvoorbeeld de onderwerpen ‘import’ en ‘export’. Die zijn belangrijk voor onze internationaal georiënteerde opleiding, maar heb ik nog niet kunnen vinden in het materiaal.”

Praktisch relevant

Wat Roos niet in de methode vindt, zoekt ze zelf op het internet. “Zoals actuele krantenartikelen. Teksten over bedrijven, producten en economische ontwikkelingen die tot de verbeelding spreken van mijn studenten. Denk aan wat Apple met de iPhone doet op de Chinese markt. En wat die activiteiten weer voor invloed hebben op de Nederlandse economie.” Ze vraagt studenten soms een samenvatting te maken en bepreekt de inhoud met ze. “Daarbij maak ik een koppeling met de theorie die we behandelen. Zo zien ze de praktische relevantie van wat ze aan het leren zijn. En dat motiveert hen extra óm te leren.”

Ook in InBusiness is er een koppeling van theorie met praktijkvoorbeelden. “Uiteraard kunnen die voorbeelden niet zo actueel zijn als verse krantenartikelen. Maar het gebeurt zeker. Vooral in de casus aan het begin van elk hoofdstuk. En in opdrachten aan het eind ervan.” Ze juicht dit toe, maar wat haar betreft mag het wel wat vaker gebeuren. “Volgens mij zijn er in de theorie veel meer aanknopingspunten voor. Ik hoop dat ThiemeMeulenhoff deze gaat benutten. Zoals ik ook hoop dat ze de methode aanpast aan de recente veranderingen in ons kwalificatiedossier.”

Handleiding lezen

“Ik weet dat InBusiness geregeld een update krijgt”, zegt Roos. “En dat ThiemeMeulenhoff de feedback van docenten hierbij serieus in overweging neemt.” Zulke feedback geeft zij via de speciale feedbackknop in de online omgeving. “Maar ook direct aan mijn contactpersoon bij ThiemeMeulenhoff. Die heb ik laatst bijvoorbeeld verteld wat voor ons projectmatige onderwijs ideaal zou zijn: de mogelijkheid om per KD-werkproces met een paar klikken relevante theorie en opdrachten te vinden in de online omgeving. Die werkprocessen zijn namelijk de leidraad voor onze aanpak.”

Een andere tip die ze ThiemeMeulenhoff heeft gegeven: “Druk docenten echt op het hart om goed de handleiding te lezen. Zeker degenen die net met de methode beginnen. Grote kans dat ze anders allerlei handige functies over het hoofd zien.” Een voorbeeld? “Als docent kun je in elk hoofdstuk zien hoe studenten opdrachten gemaakt hebben. Via het ene pijltje kun je bij dezelfde student van opdracht naar opdracht. Via een ander pijltje kun je per opdracht van student naar student. Heel praktisch. Zulke kleine dingen maken InBusiness nog fijner om mee te werken.”

Onze collega's helpen graag!

Onze collega's helpen graag!

Team beroepsonderwijs & NT2

033-4483700
Stuur een e-mail