Even voorstellen!

Even voorstellen!

Vijf actieve werkvormen om elkaar te leren kennen

De start van het schooljaar is altijd een spannend moment. Zeker als het om een nieuwe klas gaat waarin de leerlingen elkaar nog niet (goed) kennen. Hoe stimuleer je als docent een goede, open sfeer in de klas? Wij zetten vijf actieve werkvormen op een rij die je kunt gebruiken bij het kennismaken.

1. De naamronde met een twist

In plaats van alleen de namen te noemen, vraag je elke leerling om een uniek feit over zichzelf te delen. Dit kan iets grappigs, interessants of bijzonders zijn. Het helpt de leerlingen om elkaar beter te leren kennen en creëert een positieve en inclusieve sfeer in de klas.

2. Leerlingeninterviews

Verdeel de leerlingen in paren en laat ze elkaar interviewen. Geef ze een lijst met vragen, zoals "Wat is je favoriete boek?" of "Wat zijn je hobby's?". Laat ze vervolgens hun partner voorstellen aan de rest van de klas, waarbij ze de antwoorden op de vragen delen.

3. De levenslijn

Geef elke leerling een groot vel papier en vraag ze om een levenslijn te tekenen die belangrijke gebeurtenissen in hun leven laat zien. Laat ze deze levenslijn aan elkaar presenteren en vertellen over de belangrijke momenten die ze hebben meegemaakt.

4. Groepscollage

Verdeel de klas in groepen en geef elke groep tijdschriften, kranten, scharen, lijm en groot papier. Vraag de leerlingen om een collage te maken die hun persoonlijkheden, interesses en doelen weerspiegelt. Na het maken van de collages kunnen de groepen ze aan de rest van de klas presenteren.

5. Ik heb nog nooit...

Speel het "Ik heb nog nooit..."-spel om de leerlingen meer te laten delen over hun ervaringen en interesses. Sta in een cirkel en laat de leerlingen om de beurt uitspraken doen zoals "Ik heb nog nooit een andere taal gesproken" of "Ik heb nog nooit een berg beklommen." Leerlingen die dit wel hebben gedaan, moeten naar het midden van de cirkel komen en kort uitleggen wanneer en waarom ze dat hebben gedaan.

Deze werkvormen zijn ontworpen om een positieve en inclusieve omgeving te bevorderen, waarin leerlingen zich op hun gemak voelen om te delen en elkaar beter te leren kennen. Ze bieden ook mogelijkheden om gesprekken over verschillende onderwerpen te starten. Dit versterkt de groepsdynamiek en het gevoel van verbondenheid in de klas.

Uitgelicht