De 5 leerfasen van Traject Dienstverlening
In Traject Dienstverlening wordt het 4C/ID-model toegepast, om het leerproces te structureren. Dit doen we met 5 fasen. In elke fase zitten specifieke componenten van leren en instructie: van introductie en theorie tot evaluatie en reflectie.
Je leest op deze pagina meer over:
de verschillende fases, en wat deze inhouden
hoe je de onderdelen die bij de fases horen kunt inzetten
wat het arrangement van Traject Dienstverlening inhoudt
én hoe je kennis kunt maken met het arrangement
Fase 1: Introductie
Elk hoofdstuk begint met een introductie die studenten motiveert door relevante beelden en casussen, en bevat oriëntatieopdrachten om voorkennis te activeren, die individueel of in groepen uitgevoerd worden, volgens het principe van sociaal constructivisme.
De introductie heeft de volgende doelen:
motiveren van studenten
voorkennis activeren
formuleren van persoonlijk leerdoel
beschrijven van het leerresultaat
bouwen van een brug naar de inhoud van het hoofdstuk
Fase 2: Theorie
Elk hoofdstuk beschrijft een werkproces. Na de introductie wordt de theorie aangeboden in paragrafen. Elke paragraaf bevat een leerdoel, start met een prikkelende vraag of een uitdagend probleem, en theorie.
De theorie heeft de volgende doelen:
motiveren van studenten
overbrengen van kennis
ontwikkelen van begrip
Fase 3: Verwerking
Elke module (hoofdstuk) bevat per paragraaf een aantal verwerkingsvragen. Dit is een verzameling van leeractiviteiten met de volgende doelen:
begripsvorming
automatisering en memorisering
ontwikkelen van dieper begrip
Fase 4: Toepassing
De toepassing heeft als doel de theoretische kennis toepassen in praktische situaties. Deze toepassingsopdrachten bestaan uit:
praktijksituaties
samenwerkingsopdrachten
video-casuïstiek
BPV-opdrachten
vaardigheden
Fase 5: Evaluatie en reflectie
In fase 5 is formatieve evaluatie essentieel om voortgang te volgen en feedback te geven zonder summatief karakter te hebben. De doelen zijn:
feedback geven om begrip en vaardigheden te beoordelen, en mogelijke verbeteringen doorvoeren
voortgang van studenten monitoren, hiaten vroegtijdig aanpakken en aansluiten op studentenbehoeften
zelfvertrouwen van studenten vergroten door inzicht in hun vooruitgang (positieve leerervaring)
studenten betrekken bij hun eigen leerproces
Evaluatie en reflectie komen terug in verwerkingsvragen, praktijksituaties, vaardigheden en zelftoetsen.
Zo zet je de verschillende fasen in
Bij elke fase horen diverse onderdelen. Deze onderdelen kun je via verschillende middelen inzetten. Al deze onderdelen zitten in je materiaal. Je hoeft niets apart of extra aan te schaffen.
Opbouw Traject Dienstverlening
Traject Dienstverlening ziet er als volgt uit: Basisdelen (leerwerkboek + online)
Basisdeel Helpende Zorg en Welzijn
Basisdeel Dienstverlening (voor alle profielen)
Profieldelen (leerwerkboek + online)
Helpende Zorg en Welzijn
Facilitair medewerker (nog niet verschenen)
Medewerker sport en recreatie (nog niet verschenen)
Vraag nu een beoordelingspakket aan en beoordeel Traject Dienstverlening zelf!
Vragen? Neem contact op met jouw accountmanager
Klik op de button, vul jouw school in en zie direct wie jouw accountmanager is.