De 5 leerfasen van Traject Dienstverlening

In Traject Dienstverlening wordt het 4C/ID-model toegepast in het onderwijsleerproces, om het leerproces te structureren. Dit doen we met 5 fasen. In elke fase zitten specifieke componenten van leren en instructie: van introductie en theorie tot evaluatie en reflectie.

Je leest op deze pagina meer over:

  • De verschillende fases, en wat deze inhouden;

  • hoe je de onderdelen die bij de fases horen kunt inzetten;

  • wat het arrangement van Traject Dienstverlening inhoudt;

  • én hoe je kennis kunt maken met het arrangement.

Fase 1: Introductie

Elk hoofdstuk begint met een introductie die studenten motiveert door relevante beelden en casussen, en bevat oriëntatieopdrachten om voorkennis te activeren, die individueel of in groepen uitgevoerd worden, volgens het principe van sociaal constructivisme.

De introductie heeft de volgende doelen:

  • motiveren van studenten;

  • voorkennis activeren;

  • formuleren van persoonlijk leerdoel;

  • beschrijven van het leerresultaat;

  • bouwen van een brug naar de inhoud van het hoofdstuk.

Fase 2: Theorie

Elk hoofdstuk beschrijft een werkproces. Na de introductie wordt de theorie aangeboden in paragrafen. Elke paragraaf bevat een leerdoel, start met een prikkelende vraag of een uitdagend probleem, en theorie.

De theorie heeft de volgende doelen:

  • motiveren van studenten;

  • overbrengen van kennis;

  • ontwikkelen van begrip.

Fase 3: Verwerking

Elke module (hoofdstuk) bevat per paragraaf een aantal verwerkingsvragen. Dit is een verzameling van leeractiviteiten met de volgende doelen:

  • begripsvorming;

  • automatisering en memorisering;

  • ontwikkelen van dieper begrip.

Nieuw proefmateriaal Traject Dienstverlening beschikbaar!

Heb jij het proefmateriaal al ontvangen? Blader alvast door een deel van Traject Dienstverlening en krijg een goed beeld van de methode. Nog niet ontvangen? Vraag het bladerboek aan.

Bladerboek aanvragen

Fase 4: Toepassing

De toepassing heeft als doel de theoretische kennis toepassen in praktische situaties. Deze toepassingsopdrachten bestaan uit:

  • praktijksituaties;

  • samenwerkingsopdrachten;

  • video-casuïstiek;

  • BPV-opdrachten;

  • vaardigheden.

Fase 5: Evaluatie en reflectie

In fase 5 is formatieve evaluatie essentieel om voortgang te volgen en feedback te geven zonder summatief karakter te hebben. De doelen zijn:

  • Feedback geven om begrip en vaardigheden te beoordelen, en mogelijke verbeteringen doorvoeren.

  • Voortgang van studenten monitoren, hiaten vroegtijdig aanpakken en aansluiten op studentenbehoeften.

  • Zelfvertrouwen van studenten vergroten door inzicht in hun vooruitgang (positieve leerervaring).

  • Studenten betrekken bij hun eigen leerproces.

Evaluatie en reflectie komen terug in verwerkingsvragen, praktijksituaties, vaardigheden en zelftoetsen.

Zo zet je de verschillende fasen in

Bij elke fase horen diverse onderdelen. Deze onderdelen kun je via verschillende middelen inzetten. Al deze onderdelen zitten in je materiaal. Je hoeft niets apart of extra aan te schaffen.

Opbouw Traject Dienstverlening

Traject Dienstverlening gaat er als volgt uitzien: Basisdelen (leerwerkboek + online)

  • Basisdeel Helpende Zorg en Welzijn

  • Basisdeel Dienstverlening (voor alle profielen)

Profieldelen (leerwerkboek + online)

  • Helpende Zorg en Welzijn

  • Facilitair medewerker

  • Medewerker sport en recreatie

We hebben de eerste hoofdstukken van het Basisdeel Dienstverlening (alle profielen) beschikbaar gemaakt. Heb je dit nog niet en wil je het bekijken?

Vragen? Neem contact op met een accountmanager

Bij ThiemeMeulenhoff kun je met al je vragen over onze methodes en trainingen voor het mbo terecht bij je eigen contactpersonen. Onze accountmanagers zijn: Awoiska, Brigitte, Ester, Hafize, Hrach, Jan en Stephanie. Selecteer jouw school, en kom vanzelf bij de juist accountmanager terecht.

Vind jouw accountmanager