Opbouw van de methode
New Interface voor de bovenbouw bestaat uit missions: korte hoofdstukken waarin twee taalvaardigheden centraal staan. Een mission draait bijvoorbeeld om een probleem dat moet worden opgelost, een vraag die moet worden beantwoord, een dilemma waar een beslissing over moet worden genomen of een puzzel die moet worden opgelost. Leerlingen oefenen gedurende het hoofdstuk met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om de mission te volbrengen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan life skills zoals onderzoeksvaardigheden, probleemoplossend en kritisch denken en mediawijsheid. Zo kunnen ze nét die stap extra zetten om een mission tot een goed einde te brengen.
Differentiëren
Elke mission biedt verschillende mogelijkheden om te differentiëren. Zo kun je zelf bepalen welke missions je leerlingen laat doen en in welke volgorde. Ook kun je op basis van een online pre-assessment onderdelen uit een mission overslaan of er juist extra aandacht aan besteden. Je bepaalt zelf of je een mission lineair of task-first laat uitwerken.
Het foliomateriaal van New Interface bovenbouw voor havo/vwo bestaat uit drie boeken, ingestoken op ERK-niveau, waardoor je zelf met het niveau kunt variëren. Gemiddeld genomen start je in leerjaar 4 met B1 en werk je verder richting B1+/B2 en B2+/C1. Ligt het niveau van je school hoger, dan stap je hoger in. Je hebt online toegang tot al het materiaal van alle niveaus, waardoor leerlingen altijd op hun eigen niveau kunnen werken.
Evalueren
Met New Interface voor de bovenbouw kun je zowel formatief als summatief evalueren. Formatief evalueren is als volgt opgebouwd:
Feed-up: leerdoelen verhelderen, waar gaat de leerling naartoe;
Feedback: waar staat de leerling nu;
Feed-forward: hoe komt een leerling naar een gewenste situatie.
Voor summatief evalueren biedt New Interface kennistoetsen en vaardigheidstoetsen. Kennistoetsen gaan over de woordenschat, grammatica en zinnen, en een lees- of luistertoets afhankelijk van de receptieve vaardigheid die aan bod is geweest. Voor de productieve vaardigheden worden geen aparte toetsen geschreven; de eindopdracht van de missions waarin een productieve vaardigheid de hoofdvaardigheid is kunnen heel goed als toets dienen.
Woorden leren met StudyGo
De woordenlijsten van New Interface zijn beschikbaar op StudyGo, een platform waarmee leerlingen zelfstandig woordjes en begrippen kunnen oefenen. Ze kiezen zelf op welke manier ze overhoord willen worden, waardoor ze op een effectieve én leuke manier de officiële woorden uit de methode leren.