MIXED wordt vernieuwd
Bepaal zelf de optimale MIX!
Met MIXED gaan je leerlingen voor 75% praktisch aan de slag. Alle delen zijn los, of compleet in een totaallicentie verkrijgbaar. Economie & Ondernemen is al aangepast aan de nieuwe exameneisen. Voor D&P en Z&W wordt de conceptsyllabi in december 2024 verwacht.
Elke deel bestaat uit 2 theorieblokken, met elk theorie voor 4 weken en 3 projecten. Je kunt kiezen uit 1 groot project van 8 weken of 2 projecten van 4 weken. De blokken worden afgesloten met een samenvattingsopdracht. En elk leerwerkboek heeft een begrippenlijst. Jij kiest welke projecten en opdrachten gemaakt worden en of je ook eigen materiaal erbij gebruikt.
Ervaar hoe je met MIXED eenvoudig jouw ideale mix op maat maakt.
Opbouw en didactiek
Het lesmateriaal bestaat uit projecten met praktische opdrachten, een online leeromgeving en leerwerkboeken met theorie en verwerkingsopdrachten.
MIXED maakt gebruikt van het 4C/ID-model van Merriënboer & Kirschner, 2007. In een beroepsopleiding staat de ontwikkeling van competenties centraal. Een competentie is een geheel van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag. Het 4C ID-model is ontworpen om deze competenties aan te leren. In een praktische opdracht is daarom steeds aandacht voor al deze componenten. Om de praktische opdrachten uit te kunnen voeren, maakt je leerling gebruik van uitlegvideo’s, uitwerkbijlagen en tekstbronnen. In de theorie staan gekleurde begrippen die je leerling moet kennen voor de toets en het examen. Na elk blok volgt een handige samenvattingsopdracht.
MIXED op maat
Met de totaallicentie beschik je online over álle delen van MIXED. Je stelt gemakkelijk je eigen arrangementen samen en je zet lesmateriaal op maat klaar voor een klas of leerling. De MIXED totaallicentie is kostentechnisch zeer interessant.
In de online leeromgeving eDition kun je heel makkelijk lesblokken uit de methode in de volgorde zetten waarin jij ze wilt behandelen. Zo kun je je lesmateriaal zelf arrangeren. Je kunt ook lesblokken toevoegen uit andere boeken. Maak jouw ideale mix!
Wil je jouw arrangement ook op papier aanbieden? Met Boeken OpMaat stel je eenvoudig zelf een boek samen met de MIXED lesblokken en eigen lesmateriaal. Let op: vraag via je accountmanager een account aan om gebruik te maken van Boeken OpMaat. Je hebt hier de totaallicentie van MIXED voor nodig.
Differentiatie
Er zijn verschillende differentiatiemogelijkheden binnen MIXED, door variatie in opdrachten, complexiteit en niveau. In het vernieuwde MIXED kun je nu ook differentiëren op leerdoel.
Opdrachten In de opdrachten is, waar mogelijk, onderscheid gemaakt tussen de leerwegen BB, KB en GL.
Complexiteit De complexiteit wordt bepaald door de mate van diepgang, (voor)structurering van de opdracht en het aantal factoren waarmee een leerling rekening moet houden.
Niveau Bij de opdrachttitels en subopdrachten waarbij gedifferentieerd wordt, is met een pictogram aangegeven of de opdracht is voor BB, KB of GL.
Beheersing Differentiatie op het niveau van beheersing is zichtbaar tussen de handelingswerkwoorden ‘toelichten’ (gegeven informatie verduidelijken) of ‘uitleggen’ (concept verduidelijken).
LOB binnen MIXED
Loopbaanoriëntatie en –begeleiding heeft een integrale plaats binnen MIXED. Dit betekent dat leerlingen bij hun opdrachten vooraf hun mening vormen en achteraf reflecteren. Zo wordt ook de koppeling met de beroepspraktijk gemaakt.
LOB is gekoppeld aan de werkplek of het werkbedrijf en geïntegreerd in het lesmateriaal.
De vijf loopbaancompetenties (motievenreflectie, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken) van Marinka Kuijpers komen allemaal minimaal één keer binnen een profielmodule/keuzevak aan bod.
De tijdsduur van de LOB-opdracht is 2 uur per weekblok.
Eén van de LOB-opdrachten in een profielmodule of keuzevak is een gespreksopdracht met de docent, ouders of leerlingen met elkaar.
In het vernieuwde MIXED sluit elk project af met een LOB-opdracht.
Toetsen
Bij alle delen van MIXED zijn toetsbanken beschikbaar. Uit de vragen in een toetsbank stel je zelf toetsen samen. Daardoor ben je vrij om de toetsen aan te passen naar jouw eigen onderwijsvorm en lespraktijk.
De vragen zijn gedifferentieerd naar niveau en gebaseerd op de RTTI toets taxonomie. Aan de hand van die metadata kun je zelf evenwichtige toetsen samenstellen, leerdoelen expliciet maken en leerlingen gerichte feedback geven.
RTTI staat voor: R = weten T1 = operationeel handelen T2 = tactisch handelen I = innovatief handelen De toetsen van MIXED zijn beschikbaar in Word en (grotendeels) in Quayn. De toetsen van het vernieuwde MIXED zijn alleen beschikbaar in Word. Je hebt de keuze uit kant-en-klare toetsen én toetsvragen waarmee je zelf een toets kunt samenstellen.
Beoordeel MIXED
Met MIXED leren je leerlingen door doen. De krachtige didactiek helpt leerlingen de theorie eigen te maken. Hun vaardigheden de verbeteren. Hun leerdoelen te bereiken. Alle delen zijn los, of compleet in een totaallicentie verkrijgbaar. Zo bepaal je jouw optimale mix!
Ontdekken of MIXED ook bij jou en je leerlingen past? Vraag een beoordelingspakket aan!