Rijksmuseum
Mooie samenwerking
Wij zijn trots op de samenwerking met het Rijksmuseum en het heeft al mooie leermiddelen en inspiratie opgebracht.
ThiemeMeulenhoff en het Rijksmuseum
Het Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff hebben de handen ineen geslagen. Dankzij een meerjarig samenwerkingsverband maken we over en weer dankbaar gebruik van elkaars expertise. Leren over kunst en cultuur doe je in én buiten de school. Samen dragen we zo bij aan de maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen in het basis-, voortgezet- én beroepsonderwijs. Op zoek naar een interessant uitje voor je groep of school? Ga naar het Rijksmuseum in Amsterdam! Het Rijksmuseum heeft leuke schoolprogramma’s én zorgt ook nog eens voor gratis vervoer van en naar het Rijks. Ontmoet Rembrandt, vlucht mee in de boekenkist van Hugo de Groot, bekijk Dutch design in de Gouden Eeuw of ervaar de barre tochten van de ontdekkingsreizigers in de Gouden Eeuw. Laat je leerlingen geschiedenis écht beleven. Het Rijksmuseum heeft een groot en gevarieerd aanbod aan schoolprogramma's voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Uiteraard met bijpassend lesmateriaal voor in de klas.
Achtergrond
ThiemeMeulenhoff en het Rijksmuseum sloten op 7 juli 2014 een meerjarige samenwerkingsovereenkomst. Als gevolg daarvan zijn de museumschatten onderdeel van de lesmethoden geschiedenis, godsdienst, kunst- en levensbeschouwing. Ook wordt er samengewerkt aan nieuwe leeroplossingen voor primair en voortgezet onderwijs waarin leren over kunst en cultuur in én buiten de klas hand in hand gaan.
De Rijksmuseumcollectie is ruim vertegenwoordigd in de geschiedenismethodes van het Nederlands onderwijs. De link is ook een directe: het Rijksmuseum ís onze vaderlandse geschiedenis! De digitale revolutie in het onderwijs en het in hoge resolutie beschikbaar stellen van de afbeeldingen van kunstwerken stellen het Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff in staat de collectie van het Rijksmuseum tot de lesstof zelf te maken.
ThiemeMeulenhoff is blij met deze unieke samenwerking. Directeur Eric Razenberg: “We zijn ons er meer en meer van bewust dat kinderen op heel verschillende manieren leren. Sommigen leren door te lezen, anderen leren door te kijken, te luisteren, te ervaren of te doen. Om recht te kunnen doen aan de verschillende kinderen en hun verschillende manieren van leren is een variëteit aan leermogelijkheden of leersituaties nodig, ook buiten school en buiten de lesmethode. Het Rijksmuseum speelt een belangrijke rol in dit informele leren."