Docent Jeroen over InBusiness
“Deze methode combineert compleetheid met toegankelijkheid”
“We hebben wel eens iets uitgeprobeerd van een andere uitgever. Maar uiteindelijk kwamen we toch weer terug bij het lesmateriaal van ThiemeMeulenhoff. Dat vinden we nu eenmaal het prettigst.” Aan het woord is Jeroen van Velzen, Docent LD voor de financiële vakken op het Albeda College Economie & Ondernemen in Rotterdam. Hoe werkt hij met de methode InBusiness? En wat bevalt hem?
“Ik heb best veel lesmateriaal gezien in mijn loopbaan”, zegt Jeroen. “Ik breng mbo-studenten al sinds 1999 boekhoudkennis bij. Van de basis tot specifiekere skills. Hoe maak je een balans? Hoe doe je een btw-aangifte? Hoe houd je een goed financieel journaal bij?” Jarenlang bracht hij dit soort kennis over in een kantoorsimulatie. Die was zó waarheidsgetrouw dat studenten er zelfs stage mochten lopen. Inmiddels geeft hij ‘gewoon’ les in lokalen. “Maar mijn insteek blijft praktijkgericht. Ook in de opleidingen die ik opzet en de leermiddelen die ik afstem als docent LD. Ik hou er bijvoorbeeld van als lesmateriaal de link met de praktijk in de gaten houdt. Precies wat InBusiness doet.”
Aansprekend en inhoudelijk
Toen Jeroen in 2009 begon bij het Albeda College, gebruikten docenten en studenten nog de methode BV in Balans, de voorloper van InBusiness. “We zijn rond 2016 geswitcht naar andere uitgevers, nieuwsgierig of hun materiaal ons beter zou bevallen. Maar in 2021 besloten we toch weer terug te keren naar ThiemeMeulenhoff. Onder meer vanwege de toegankelijkheid van InBusiness. De vaste opzet per hoofdstuk is bijvoorbeeld heel overzichtelijk: het start altijd met oriëntatievragen, vervolgt met kennisvragen, gaat door met routinevragen en sluit af met een case. Ook de lay-out is aansprekend. Geen grote lappen tekst met kleine lettertjes, maar behapbare tekstblokken met veel illustraties en foto’s.”
InBusiness is daarnaast heel compleet, aldus Jeroen. “Het behandelt alles wat volgens de nieuwste kwalificatiedossiers nodig is. En niet veel méér, wat BV in Balans wel deed. Zonde van het papier vonden we dat.” Het enige wat van Jeroen nu nog weg zou mogen, is het evaluatie-onderdeel aan het eind van elk hoofdstuk. “De bedoeling is dat studenten via checklists evalueren en reflecteren op wat geleerd hebben. Maar noch wij noch zij vinden dat nodig.” Jeroen gebruikt liever proefexamens. “Daar staat InBusiness gelukkig vol van – voor losse hoofdstukken, voor drie hoofdstukken tegelijk en voor alle stof. We gebruiken die examens veel. Vaak even tussendoor, gewoon om te kijken waar studenten staan.”
Voor lessen en projecten
“We passen InBusiness op verschillende manieren toe”, zegt Jeroen. “Allereerst natuurlijk voor reguliere lessen.” Docenten mogen zelf beslissen of ze de hoofdstukvolgorde van de methode aanhouden. “Dat kan houvast geven. Maar zelf doe ik dit niet, al hou ik wel de logica in het oog. Uiteraard moeten mijn studenten eerst weten wat de basisjournaalposten zijn, zoals inkoop en verkoop, voordat ze bezig kunnen met afschrijvingen. Maar welk onderwerp ik eerst met ze behandel, na die basis? Dat maakt weinig uit – als alles maar aan bod komt.” Belangrijker vindt hij de snelheid waarmee hij thema’s behandelt. “Hebben studenten moeite met een onderwerp? Dan ga ik daar wat langer op in. Vinden ze het juist makkelijk? Dan gaan we vlugger door een hoofdstuk, behandelen we minder vragen.”
Jeroen en zijn collega’s passen InBusiness ook toe in hun ondersteuning bij schoolprojecten. “Soms moeten studenten in zo’n project bijvoorbeeld een btw-aangifte of periodeafsluiting verzorgen. Als ze zich afvragen hoe zoiets werkt, pakken we de methode erbij. Dan vinden we altijd wel een uitleg of opdracht die duidelijkheid geeft.” De ene keer wijst Jeroen studenten op iets in het gedrukte boek. De andere keer gebruikt hij de online versie. “Dan laat ik bijvoorbeeld een fragment uit de methode op het digibord zien.” Zijn studenten hebben toegang tot de papieren én digitale variant van InBusiness. “Theorie mogen ze in beide lezen. Maar het is aan hun docent in welke van de twee zij hun opdrachten mogen doen. En de voorkeuren van onze docenten verschillen sterk.”
InBusiness: nu ook voor Legal, Insurance & HR Services Specialist
Ontdek InBusinessPraktijkgericht en digitaal
Jeroen: “Een groot voordeel van de online variant is dat studenten direct feedback krijgen op de opdrachten die ze daarin doen. Bovendien kun je als docent meteen zien of en hoe studenten hun opdrachten maken. Zeker bij jongere studenten is die controle handig: zij vinden zelfstandig werken vaak nog lastig.” Zelf heeft hij meestal studenten van begin twintig of ouder in de klas. “Bij hen is die controlefunctie niet nodig. En ik vind het persoonlijk fijner om hen op papier te laten lezen en schrijven. Dan beklijft de lesstof volgens mij beter en maken ze zich dus makkelijker de stappen eigen die nodig zijn voor boekhouders.” Oók de stappen die in het huidige werkveld vaak geautomatiseerd zijn, benadrukt hij. “Geautomatiseerd of niet, studenten moeten ze kennen.”
InBusiness gaat uit van diezelfde overtuiging. “De methode is heel praktijkgericht”, vertelt Jeroen. “Zo koppelt ze opdrachten aan situaties die je als boekhouder daadwerkelijk tegenkomt. Je zou daarom misschien verwachten dat ze geen aandacht besteedt aan handelingen die meestal worden overgenomen door boekhoudprogramma’s. Maar het tegendeel is waar.” Waarom Jeroen dit toejuicht? “Het is handig dat zulke programma’s steeds meer zelf doen, op basis van de input of vragen van gebruikers. Maar als boekhouder moet je wel snappen wát ze doen. Jij bent verantwoordelijk. Je moet er dus niet alleen mee kunnen werken. Je moet ook in staat zijn om hun boekingen en overzichten te controleren. Om de geautomatiseerde stappen zelf te zetten. En om in de input en vragen voor het programma eventuele menselijke fouten te herkennen.”
Tools voor lessen
“Al met al zijn we hier heel tevreden over InBusiness”, stelt Jeroen. “Ook over de overzichtelijkheid en navigeerbaarheid van de online omgeving. Over het gemak waarmee we feedback kunnen geven. En over het feit dat ThiemeMeulenhoff feedback serieus neemt.” Laatst gaf zijn collega door dat het in de online omgeving onduidelijk was bij welke paragrafen kennisvragen hoorden. “Dat is nu wél helder.” Welke feedback hij nog graag verwerkt ziet? “InBusiness stelt tools voor om lessen mee vorm te geven, zoals PowerPoint, Kahoot! en LessonUp. Heel fijn. Maar nóg fijner zou het zijn als er al enkele met die tools gemaakte lessen klaarstonden. Dan konden we die meteen gebruiken. Dat zou helemaal passen in het gemak dat de methode biedt!”
Nieuw voor Legal, Insurance & HR Services Specialist
Studenten praktijkgericht voorbereiden op een juridisch beroep. Hoe doe je dat zo compleet, efficiënt en aansprekend mogelijk? InBusiness helpt je daarbij. Nu ook met dekkend materiaal voor de opleiding Legal, Insurance & HR Services Specialist. De modules zijn afgestemd op de exameneisen van SPL.
Het materiaal is flexibel samen te stellen en te gebruiken. Het sluit altijd aan op jouw manier van lesgeven. Volledig digitaal of blended, maar ook een boek op maat voor je opleiding is mogelijk. Ook voor de opleiding Legal, Insurance & HR Services Specialist is InBusiness jouw methode.