Blog
''We kunnen nu sneller de juiste begeleiding bieden''
De juiste begeleiding bieden
Waar moet een goede lesmethode Economie aan voldoen? En bestaat er al materiaal dat voldoet aan deze voorwaarden? Die vragen stonden vorig jaar centraal in de afstudeeropdracht van William Bindels op het Eindhovense Summa College, waar hij inmiddels docent Economie is. “Ik kwam uit op InBusiness. En overtuigde mijn collega’s om daarop over te stappen.”
“Het lerarenvak heeft me altijd getrokken. Toen ik nog als leidinggevende bij een bank werkte, nam ik ook vaak een coachende rol op me en gaf ik graag uitleg. Ik kreeg er gewoon energie van als ik met een groep werkte en hun iets nieuws wist bij te brengen. De interactie, de flow waar je samen in kan komen: superleuk vond ik het. Zo leuk dat ik tegen mijn vijftigste besloot de stap naar het onderwijs te maken. Mijn studerende kinderen waren op kamers gaan wonen en ik vond mezelf nog net niet te oud voor zo’n carrièreswitch. Het was nu of nooit.”
Nieuwe methode kiezen
“De lerarenopleiding Economie bleek met mijn werkervaring het best bij me te passen. In die rol liep ik eerst stages op het vmbo en de havo. Het mbo leerde ik pas kennen toen ik een afstudeerstage zocht. Via-via kwam ik terecht op het Summa College. Hier merkte ik hoe prettig ik het vond om jongeren in de klas te hebben die wat ouder waren, serieuzer, volwassener. Ook op deze school hadden velen problemen thuis, van armoede tot ziekte of desinteresse van ouders. Dat soort problemen hielden hen bezig, leidden hen af. Maar toch leken de meesten gemotiveerder, gedrevener dan de kinderen die ik tot dan toe in de klas had gehad.”
“Helaas moest ik na drie weken stoppen. Een hartinfarct gooide roet in het eten. Tijdens mijn revalidatie hield het Summa College gelukkig contact met me. En vorig jaar januari mocht ik terugkomen – eerst om mijn stage af te ronden, daarna voor een baan. Eén van mijn stageopdrachten was om te onderzoeken wat er beter kon aan ons Economie-lesmateriaal. Ik maakte daarbij een checklist met criteria voor een eventuele nieuwe methode en ging na of er al materiaal bestond dat hieraan voldeed. InBusiness bleek dat te doen. Mijn leidinggevende gaf me toen de vrije hand: ‘Overtuig je Economie-collega’s maar. Als zij overstag gaan, dan stappen we over op die methode’”
Aantrekkelijk volgsysteem
“Uitgever ThiemeMeulenhoff had proefmateriaal gestuurd, dus ik kon mijn presentatie volop toelichten met voorbeelden. Zo liet ik zien dat InBusiness gepaard gaat met ‘eDition’: een veel geavanceerdere online omgeving dan onze toenmalige methode had. In die laatste stonden alleen een pdf van het boek en korte opdrachten. Maar in eDition is de tekst aangepast aan de digitale vorm. Geen grote lappen, maar behapbare brokken; handig voor op een scherm en zéker voor onze studenten, die geen lezers zijn. De theorie is ook toegankelijk doordat ze, anders dan in onze vorige methode, vergezeld gaat door beeldmateriaal en aansprekende voorbeelden.”
“De lesstof in InBusiness is daarnaast laagdrempelig geschreven, voldoet aan de kwalificatiedossiers en legt kernbegrippen helder uit. Als zulke begrippen later in de methode weer terugkomen, kan de student erop klikken voor een venstertje waarin die uitleg kort en bondig herhaald wordt. Een mooie functie. Maar nóg aantrekkelijker vond ons team het online volgsysteem. Daarmee kun je als docent snel en makkelijk de voortgang van studenten bijhouden. Je kunt in eDition precies zien wie van hen welke opdrachten gemaakt heeft, en op welke manier. Daardoor kun je sneller ingrijpen en iedereen op tijd de juiste begeleiding bieden. Dit volgsysteem was exact waar we naar op zoek waren en speelde een belangrijke rol in de keuze van mijn collega’s voor InBusiness.”
Eigen beoordelingen
Wat hen nog meer overtuigde? Onder andere de opbouw van InBusiness. “Onze vorige methode legde direct alle begrippen op tafel, InBusiness laat ze één voor één aan bod komen. Dat schrikt studenten een stuk minder af. Ook goed voor hun motivatie is de mogelijkheid om zichzelf sterren te geven voor de opdrachten die je als docent voor hen kunt selecteren. Het online systeem laat zien hoe goed ze een opdracht gemaakt hebben, waarna ze daar zelf een beoordeling op mogen plakken. Als docent kun je op basis van die beoordelingen het gesprek aangaan met studenten. Als iemand één foutje eigenlijk al veel te veel vindt, kun je hem bijvoorbeeld aansporen minder streng te zijn voor zichzelf.”
“Inmiddels gebruiken we de methode enkele maanden en ik hoor veel positieve geluiden. Ook mij bevalt het goed. Niet dat ik alle mogelijkheden van eDition al ken. Daar zou ik echt eens een dag voor uit moeten trekken, maar op dit moment heb ik het daar te druk voor. Er komt best veel op me af; ik geef drie economievakken, ben mentor van een klas, ben loopbaanbegeleider van een aantal BBL-studenten… Als beginnend docent is dat allemaal nogal overweldigend. Maar zodra ik kan, ga ik me meer verdiepen in de methode. En ik weet dat ik ThiemeMeulenhoff daarvoor altijd voor mag bellen of mailen. Misschien vraag ik iemand om langs te komen en nog wat dingen uit te leggen, zoals gebeurde toen we er net mee begonnen.”
Obstakels doorgeven
“Of ik wel eens ergens op vastloop in het gebruik? Hoogstens missen studenten het soms om dingen op te kunnen schrijven. Bij bedrijfsadministratie gaan ze bijvoorbeeld liever met pen en papier aan de slag dan dat ze opdrachten online doen. Ik snap dat wel – en al helemaal omdat examens ook op papier zijn. Maar echt een obstakel is dit niet. Als ik wel een probleem tegenkom, weet ik dat ik dit meteen kan doorgeven, bijvoorbeeld via de feedbackknop in eDition. Collega’s hebben deze knop al wel eens gebruikt als ze inhoudelijke correcties hebben. We kunnen kortom heel makkelijk goed contact krijgen met de uitgever, iets wat eveneens op mijn checklist stond. Ook op dat punt krijgt InBusiness een groen vinkje!”
William Bindels werkt sinds 2021 als docent Economie (tweedegraads) op het Summa College in Eindhoven, waar hij ook zijn afstudeerstage liep. Hij werkte daarvoor, sinds 1998, bij de SNS Bank als Senior Acceptant Hypothekenbeheer. Tussen 2018 en 2020 deed William zijn lerarenopleiding aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.