AI in het taalonderwijs

AI in het taalonderwijs: een revolutie in ondersteuning op maat

Hoe het grammaticamaatje van ThiemeMeulenhoff jouw leerlingen motiveert en leerachterstanden helpt verminderen

Hoe kun je AI op een positieve manier inzetten in het taalonderwijs? En hoe kan het jou als docent ontlasten en een bijdrage leveren aan maatwerk voor elke leerling? Hierover spreken we met Tom Koolen, AI-consultant en ontwikkelaar van ‘het grammaticamaatje’, een AI-tool die momenteel wordt ontwikkeld door ThiemeMeulenhoff.  

Tom, wat is jouw visie op de inzet van AI in het onderwijs, en specifiek voor taalonderwijs?

In het onderwijs moet je uitgaan van belonen in plaats van straffen. Je moet leerlingen mogelijkheden geven en ze niet begrenzen. Met AI ligt de wereld aan je voeten; je bent minder beperkt tot de grenzen van je lesmateriaal. 

Sommige docenten zijn bang dat het huidige onderwijssysteem niet AI-proof is, want een ongemotiveerde leerling kan met behulp van AI, zoals ChatGPT, toch hoge cijfers halen, zonder zelf inzet te tonen. Maar ik wil mensen uitnodigen om juist te kijken naar hoe het onderwijs kan transformeren, net zoals dat gebeurde met de komst van internet. Gemotiveerde leerlingen kunnen door de inzet van AI juist extra goed leren en hun vaardigheden verbeteren. 

Specifiek voor taalonderwijs betekent de inzet van AI-tools dat je nooit meer een gebrek aan oefenmateriaal hoeft te hebben. Je kunt onbeperkt schrijf- grammatica- of andere opdrachten genereren voor je leerlingen, zodat zij alle aspecten van taal constant kunnen oefenen. Bovendien kan AI oefeningen genereren die precies aansluiten bij de behoeften van elke afzonderlijke leerling. En het kan ook feedback geven op maat. Bijvoorbeeld: “Je begrijpt dit nu. Wil je nog een keer oefenen, of verder met het volgende onderwerp?” Ik zie het als een persoonlijke journey door het lesmateriaal. 

Maar hoe waarborg je de kwaliteit van dat ongelimiteerde oefenmateriaal?

De AI-tools die wij bouwen, zoals het grammaticamaatje, maken gebruik van de nieuwste en beste beschikbare AI-technologie. We koppelen deze aan zorgvuldig samengestelde content van professionele contentontwerpers en -ontwikkelaars bij ThiemeMeulenhoff. Omdat het grammaticamaatje alleen put uit door ThiemeMeulenhoff ontwikkelde content kun je ervan op aan dat de kwaliteit gewaarborgd is. 

Hoe kan AI ook de ongemotiveerde leerling helpen? 

Voor ongemotiveerde leerlingen kan een AI-tool heel waardevol zijn vanwege de vriendelijkheid en het geduld. Een leerling die achterloopt kan ongemotiveerd raken en durft vaker geen vragen te stellen. Met een AI-tool op maat kun je als leerling vragen stellen zonder je beoordeeld te voelen. Want AI velt nooit een oordeel. Het zal nooit tegen een leerling zeggen “Dit had je allang moeten weten.” AI kan dus ook heel empathisch en motiverend zijn. Hoe raar dat ook klinkt voor een computersysteem. 

Je kunt een AI-tool zien als een soort maatje dat je helpt om gaten in je basiskennis te dichten, zonder dat je daarvoor een spannend gesprek met een docent hoeft te hebben. Bij AI kun je geen 'fouten' maken in de traditionele zin; je leert ervan zonder straf of een laag cijfer te krijgen. 

Hoe weet een leerling met een leerachterstand welke vragen hij moet stellen aan een AI-tool?

In de AI-tools die we ontwikkelen, bouwen we begeleiding in voor de leerling. De AI-tool fungeert als een verlengstuk voor de docent, die adaptieve en gemotiveerde feedback genereert. De docent kan bijvoorbeeld gedifferentieerd huiswerk opgeven, waarbij hij of zij aangeeft waar een leerling specifiek mee moet oefenen. 

Dus de docent wordt niet overbodig gemaakt door AI?

Absoluut niet. De docent zal nooit overbodig worden, net zoals dat niet gebeurde met de komst van internet. School blijft altijd belangrijk voor socialisatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. Docenten hebben een belangrijke impact als mentoren in het leven van jonge mensen.  

De docent blijft altijd de regisseur van het leerproces. Als onderdeel hiervan helpen ze leerlingen om effectief met deze nieuwe tools te werken. AI is naar mijn mening de beste tool die we tot nu toe hebben gehad, maar leerlingen moeten nog steeds leren hoe ze ermee moeten werken. Denk aan het geven van goede prompts, instructies aan de AI-tool. 

Geeft AI de docent dus eigenlijk de mogelijkheid om meer mensgericht bezig te zijn in plaats van alleen op de vakinhoud te focussen?

Precies. Het helpt de docent enorm met differentiëren. De docent kan energie steken in het bepalen waar elke leerling moeite mee heeft en waarmee ze nog kunnen oefenen. Ze hoeven geen tijd meer te besteden aan het maken van twintig verschillende opdrachten voor twintig verschillende leerlingen; AI kan dat veel efficiënter doen. 

Wat is het grammaticamaatje?

Deze innovatieve, slimme bot is ontworpen als een persoonlijk oefenmaatje voor grammatica, die jouw leerlingen voorziet van talloze gevarieerde oefeningen op maat én waardevolle inhoudelijke feedback geeft. 

Hoe werkt het?

Het grammaticamaatje vraagt aan de leerling waarmee die wil oefenen. De leerling geeft het onderwerp aan, waarop er eerst vijf assessmentvragen volgen om het startniveau te bepalen. Daarna volgen er oefeningen op maat. De leerling ontvangt steeds gepersonaliseerde feedback op diens antwoorden. Op basis van de scores worden de oefeningen een stapje moeilijker of doen we een stapje terug. Het grammaticamaatje is dus een hele adaptieve tool. 

De voordelen: 

  • Onbeperkt oefenen, perfect afgestemd op het niveau van elke leerling: differentiatie op maat. 

  • Flexibel leren: Leerlingen kunnen zelfstandig oefenen, waar en wanneer het hen uitkomt. 

  • Betrouwbaar: de bot is volledig gevoed met de grammatica uit de ThiemeMeulenhoff-methodes, waarmee de kwaliteit gewaarborgd is.  

Uitgelicht